مطالب مهم در مورد ورق فولادی که باید بدانید

 

حتماً تا به حال نام «ورق فولادی» به گوش‌تان خورده است. ورق فولادی، انواع گوناگونی دارد و به همین منظور، کاربردهای فراوانی در تولیدات صنعتی و ساخت‌وساز دارد، دارای انواع خاصی است. از این رو صنعتگران و یا انبوه‌سازان، بسته به نوع کار و صنعت خود، ورق را انتخاب می‌کنند. به منظور آشنایی هرچه بیشتر شما با ورق فولادی، در این مقاله قرار است به 1+8 مطلب مهم درباره‌ی ورق فولادی بپردازیم.

 

هنگام خرید ورق فولادی باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت؛ چرا که ورق‌ها اهمیت بسیار بالایی در صنعت و ساختمان‌سازی دارند؛ از جمله‌ی این موارد، جنس، وزن، معایب و مزایا و در نهایت، قیمت این محصول است که هم برای خریدار مهم است و هم برای سازنده.

ورق چیست؟ 

طبیعتاً جنس ورق فولادی از فولاد است و روش تولید آن به این صورت است که ابتدا تختال و یا شمش را طی فرآیندی به ورق تبدیل می‌کنند و بسته به نیاز و کاربرد مصرف‌کننده، آلیاژهای آن را کم و زیاد می‌کنند.

 

کارخانه‌های تولید کننده ورق

 

اگر از محصولات فولادی اطلاعات کاملی در دست دارید، می‌دانید که این محصول نیز مانند سایر محصولات، درجه و کیفیت متنوعی دارد؛ از این رو هر فرد بر اساس توان مالی خود، ورق مورد نظرش را خریداری می‌کند. کیفیت ورق، به عوامل مختلفی بستگی دارد که تأثیر مستقیمی بر قیمت آن دارد؛ عواملی چون:

  • مقاومت خستگی بالا
  • جوش‌پذیری بالا
  • کیفیت داخلی و سطحی بالا
  • مقاومت در برابر ضربات فیزیکی
  • پایین‌بودن ناخالصی‌های غیر فلزی

از جمله کارخانه‌های تولیدکننده‌ی ورق، می‌توان به فولاد مبارکه اشاره کرد. ورقST37 این کارخانه از محبوبیت و کیفیت بالایی برخوردار است.

 

استحکام ورق‌های فولادی

 

استحکام ورق‌های فولادی، بسته به آن‌ که چه نوع آلیاژی در آن به کار رفته، متفاوت است. همین کاهش و یا افزایش آلیاژها است که باعث می‌شود هر ورق برای کارایی خاصی مناسب باشد.

برای مثال، ورق سیاه ST33 از استحکام کمتری نسبت به ورق ST52 برخوردار است و به همین دلیل، کاربرد ST52 در صنعت ساختمان‌سازی و فعالیت‌هایی استفاده می‌شود که نیاز به مقاومت بالایی دارد.

 

مزایا و معایب انواع ورق

 

ورق‌های فولادی، مزایا و معایبی دارند که می‌بایست پیش از خرید، نسبت به آن‌ آگاه باشید؛ در غیر این صورت، احتمال انتخاب ورق نامناسب وجود دارد که قطعاً به کار شما آسیب خواهد رساند.

ورق‌های فلزی، معمولاً در معرض خوردگی و فرسودگی قرار دارند و به مرور زمان، دچار آسیب‌های زیادی می‌شوند. فرآیند روی‌اندودکردن (گالوانیزاسیون) ورق‌های فولادی، آسیب و خوردگی آن‌ها را به حداقل می‌رساند و در برابر محیط‌های اسیدی و مرطوب، مقاومشان می‌کند. این از مهم‌ترین مزایای ورق گالوانیزه است.

برجسته‌ترین عیب ورق گالوانیزه نیز مشکلات و سختی‌های مربوط به جوشکاری آن‌ها است.

 

مقایسۀ انواع ورق‌ فولادی

 

یکی از نکات قابل توجه در مورد ورق فولادی، اطلاع از ویژگی‌ و کارایی آن‌ها است. در یک مطالب جداگانه، انواع ورق را از تمامی جهات بررسی کردیم تا شما عزیزان بتوانید بهترین آن را انتخاب کنید. برای مثال: ورق اسیدشویی از ورق‌های سیاه ساخته می‌شود و تفاوت آن با ورق سیاه، در فرآیند شست‌وشو با اسید است. از این ورق در صنایعی مانند اتومبیل‌سازی، لوله‌سازی و صنایع پتروشیمی استفاده می‌کنند.

 

تفاوت تسمه فولادی با ورق فولادی

 

در مورد تسمه‌ی فولادی چه می‌دانید؟ آیا می‌دانید که تسمه‌ی فولادی از ورق تولید می‌شود؟ به عبارت دیگر، ورق‌ها توسط دستگاهی مخصوص، بُرش‌های یک‌اندازه می‌خورند که به آن «تسمه» گفته می‌شود. تسمه‌ها کاربردهای متنوعی دارند که عبارتند از:

  • در صنایع خودروسازی برای انتقال قدرت به صورت دَوَرانی
  • قابل استفاده در ساخت نردبان و راه‌پله‌ها
  • مناسب برای ماشین‌کاری‌های سی‌ان‌سی
  • در‌های آهنی
  • ساخت وسایل کشاورزی

 

 دستگاه پانچ چیست؟

 

دستگاه پانچ، در واقع ماشینی است که ورق فولادی را پانچ یا سوراخ کرده و برای کاربرد مورد نظر، آن را آماده می‌کند. این کار توسط پانچ دستی و یا ماشینی انجام می‌شود. یکی از معروف‌ترین ماشین‌هایی که عملیات پانچ را روی ورق انجام می‌دهد، ماشین یا دستگاه CNC است. پس از پانچ ورق، آن را برای کاربردهای صنعتی خم می‌کنند که به آن، عملیات خم‌کاری می‌گویند.

 

هنگام خرید ورق به چه مواردی باید توجه کرد؟

 

از آنجایی که آلیاژهای گوناگونی در ورق‌ها به کار رفته است، کاربرد هرکدام با دیگری متفاوت است. همچنین، ابعاد، طول ورق و جنس ورق بر قیمت نهایی آن تأثیرگذار است.

ورق‌ها معمولاً طی نورد گرم و سرد تولید می‌شوند. نورد، در واقع به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن تختال و یا شمش، درون کوره‌های ذوب قرار گرفته و زمانی که مانند موم شدند، روی غلتک‌های نورد قرار می‌گیرند و تا آنجایی غلت داده می‌شوند که به شکل و ظاهر مورد نظر برسند.

البته این که ورق گرم و سرد چیست و چه تفاوتی با یکدیگر دارند و چرا قیمت ورق‌هایی که طی این دو فرآیند ساخته می‌شوند متفاوت است، نیاز به توضیحات بیشتری دارد.

 

محاسبه‌ی وزن ورق

 

یکی از مواردی که هنگام خرید ورق به آن نیاز دارید، محاسبه‌ی دقیق وزن آن است؛ زیرا که محصولات فولادی بر حسب کیلوگرم قیمت‌گذاری شده و وزن محصول بر قیمت نهایی آن بسیار تأثیرگذار است. از این رو می‌بایست پیش از خرید ورق، وزن آن را با دقت حساب کنید.

از دیگر موارد تأثیرگذار بر قیمت، کیفیت محصول نهایی است.

 

سخن پایانی

 

ورق‌های فولادی با انواع مختلفی که دارند، مورد توجه بسیاری از صنعتکاران و ساختمان‌سازان هستند. از این رو، آگاهی از انواع ورق، مزایا و معیاب آن‌ها، حائز اهمیت است.

جست و جو

آخرین پست ها

دسته بندی‌ها

تماس با ما

با ما تماس بگیرید و از مشاورین ما کمک بگیرید.
031 - 91 000 2613
همه روزه 9-17

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش